Soort
Technische innovatie
Doel
Verlagen CO2-uitstoot.
Korte omschrijving
De Van Berckelstraat is omgebouwd naar een fietsstraat waar openbaar vervoer te gast is. Voor auto’s is deze straat niet meer toegankelijk. Camera’s registeren voertuigen die oneigenlijk gebruikmaken van de Van Berckelstraat. De weg is versmald, de asfaltrijbaan is uitgevoerd in rood asfalt en de bruggen hebben rode slijtlagen. Dit project draagt bij aan een autoluwe binnenstad en zorgt voor een verbeterde verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Voor de uitvoering van het project zijn de inzet van materieel en gereedschappen en de emissies onder ‘normale’ uitvoeringscondities bepaald.
Vervolgens heeft de aannemer voorstellen gedaan m.b.t. het gebruik van HVO100, maximale inzet van elektrisch materieel en gereedschap en hierbij de emissies berekend. Bij het uitgewerkte voorstel wordt (op voorcalculatie) een reductie van 94% CO2 en 65% NOx (belaste voer- en werktuigen) en 46% NOx (onbelast) bereikt.
Door vrachtwagens en groot materieel op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) te laten rijden is er niet alleen een CO2-reductie, maar ook een lagere uitstoot van bijvoorbeeld fijnstof, roet en zwavel. Het is vrijwel geurloos en goed biologisch afbreekbaar. HVO is de meest duurzame dieselbrandstof van dit moment: fossielvrij en emissiearm.
Het gebruik van HVO is aantoonbaar gemaakt met brandstofbonnen. Elektrisch materieel en gereedschap is op locatie (met groene stroom) geladen vanuit een accupack (die ’s-nachts bij de aannemer op de werf is opgeladen).
Met de werkzaamheden in de Van Berckelstraat nemen we een eerste belangrijke stap in het emissiearm werken. Met de opgedane kennis proberen we zo steeds meer bij te dragen aan een duurzaam ’s-Hertogenbosch. Waarbij niet alleen hergebruik en herkomst van materialen, maar ook een duurzame inzet van materiaal en materieel centraal staat.
Project elementen
- Opdrachtgever: Gemeente ‘s-Hertogenbosch
- Opdrachtnemer: Hanenberg Wegenbouw uit Oss
- Tijdsperiode: 9 maart – 20 mei 2022