Achtergrond
Elke stop die de chauffeur kan vermijden scheelt brandstof. Ook als de chauffeur vooraf informatie krijgt over of het verkeerslicht op rood of groen staat of over een adviessnelheid betekent een besparing van brandstof. Een vloeiende reis van de vrachtwagen over een traject heeft hiermee impact op de CO2 -uitstoot en op de geluidshinder. Met slimme verkeerslichten is het mogelijk om dit makkelijker te regelen. Door ook nog een slimme bandenspanningsmeter in te zetten op een traject kan de chauffeur bovendien bepalen of de bandenspanning van een vrachtwagen voldoende is. Want rijden met de lage bandenspanning kost ook meer brandstof.
Slimme verkeerslichten
Op de N279 bij Veghel zijn de kruispunten voorzien van slimme verkeerslichten. Deze slimme verkeerslichten kunnen communiceren met voertuigen. Door de communicatie tussen de iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallaties) en de voertuigen krijgen vrachtwagens op de N279, als de situatie het toelaat, meer informatie dan andere weggebruikers.
Vanuit SmartwayZ.NL (projectgroep N279 en Smart Logistics) is vooraf een simulatie gedaan om in te schatten wat de effecten op het vrachtverkeer en het overige verkeer zijn. Hierbij kwam naar voren dat we in de bestaande situatie het aantal stops voor vrachtverkeer met 30% kunnen verminderen en dat de totale doorstroming hiermee kan toenemen (ca. 1,5%).
Het ombouwen van de bestaande verkeerslichten naar slimme verkeerslichten, met prioriteit voor vrachtverkeer, is door de provincie Noord-Brabant en het programma Smart Logistics binnen SmartwayZ.NL opgepakt. Nu de functionaliteit is opgeleverd gaat Smart Logistics in gesprek met logistieke partijen over het gebruik ervan. Inmiddels rijden de eerste vrachtwagens ‘connected’. Dit houdt in dat de verkeerslichten rekening houden met dit vrachtverkeer; ze worden sneller opgemerkt en krijgen eerder of langer groen, om te voorkomen dat ze moeten stoppen. Als de situatie het toelaat uiteraard. Maar ook krijgt de chauffeur informatie in-truck over de actuele status (groen/rood) van het stoplicht dat hij nadert en een adviessnelheid. Hierop kan hij zijn rijgedrag aanpassen. Rustig doorrijden bij groen of juist rustig uitrollen bij rood.