Soort
Technisch en een pilot project
Doel
Onderzoek naar de technische grenzen van hergebruik van materialen in SMA-deklagen, in combinatie met lage verwerkingstemperatuur en met behoud van de levensduur. Inzicht verkrijgen in de mogelijkheden van opschalen van deze technieken.
Achtergrond
Door de overgang van bouwen naar onderhouden, beseffen we dat juist in asfaltdeklagen het hergebruik moet worden vergroot. In de toekomst zullen deze daarom vooral uit hergebruikt materiaal bestaan. Deze vraag was informeel al in de markt gesteld, waardoor koplopers aldaar de handschoen hebben opgepakt en met antwoorden zijn gekomen. Dit is een dialoog geworden, waarin we samen de grenzen van de technische mogelijkheden aftasten, met dit onderzoek als resultaat.
Korte omschrijving
De versleten deklaag van de N625 binnen de bebouwde kom van Maren-Kessel hebben we geselecteerd voor dit onderzoek. Doordat het resultaat van het onderzoek meteen bijdraagt aan het vereiste grootonderhoud van de N625, zijn de hierin gebruikte materialen en energie tevens een goede investering. Het weggedeelte van km 8,200 tot km 10,400 is gelegen in de bebouwde kom en tussen de banden en omvat bochten en veel uitritten.
Het werk is opgedeeld in totaal 5 wegvakken waarin we de verschillende versies van de SMA hebben aangebracht:
Referentie 0%,
20% PA-stone heet,
60% PA-stone heet,
60% PA-stone LEAB,
60% PA-stone + Mastiek LE2AP (totaal 80% hergebruikt materiaal).
NB: Heet is 160 graden en LEAB is 105 graden. PA-Stone is een teruggewonnen steen uit deklagen van ZOAB of SMA en Mastiek LE2AP is hergebruikte mastiek (zand, vulstof en bitumen) die op temperatuur is gebracht en in de paralleltrommel is verwerkt. Hiermee is de laatste variant een SMA-deklaag met 80% hergebruik en lage temperatuur.
Het onderzoek is uitgevoerd in de zomer van 2018 onder ideale omstandigheden, omdat het weer niet een van de faalfactoren mag zijn.
Sindsdien worden de vakken frequent gemonitord, 1 keer per jaar vindt een C.R.O.W. visuele inspectie plaats. Dit doen we 5 jaar lang. Tot op heden zijn er geen schades geconstateerd, hetgeen marktpartijen al heeft overtuigd en het al vaker wil inzetten.
Project elementen
Opdrachtgever: Provincie Noord-Brabant Asset Management
Opdrachtnemer: BAM R&D, ontwikkeling en BAM Infra uitvoering
Opdrachtsom: € 229.000
Tijdsperiode: ontwikkeling 2017/2018, uitvoering week 25 2018, monitoring tot 2023
Vraag- of aanbod gestuurd: vraag gestuurd, maar resultaat van een dialoog.
Geleerde lessen
+ Circulair en techniek: er is hiermee aangetoond dat het gebruik van SMA deklagen die zijn samengesteld met een erg hoog % aan herbruikbaar basismateriaal in combinatie met een lage verwerkingstemperatuur niet onderdoen voor SMA deklagen van alleen nieuwe grondstoffen. Hiermee zijn we een stap dichter bij een circulaire methode van wegdekonderhoud of aanleg.
+ Uitvoeringsperiode en methode: door te werken in de ideale weersomstandigheden met extra aandacht voor de uitvoeringsprocedures, worden veel bekende faalmechanismen geëlimineerd. Hulpmiddelen hiervoor zijn goede planning met ruimte en A.S.P.A.R.I. meet- en monitoringsmethodes.
+ High tech: het meest geavanceerde mengsel dat hier is toegepast, is met de huidige molens niet op industriële wijze te vervaardigen. In deze proef hebben we de eigenschappen van het mengsel kunnen testen op de lange termijn resultaten en hebben we (OG’s ) een reden om de markt te vragen molens te ontwikkelen die deze mengsels wél kunnen maken.
+ Samenwerken: wanneer het gaat om een hoogstaande innovatie met bijpassende risico's, is de tip: werk samen met elkaar i.p.v. in de klassieke OG-ON verhouding. Deel de risico's, informatie en plannen voordat je een overeenkomst sluit. Houd het “klein” zodat een onderzoek zowel financieel als qua risico en aanbestedingsbeleid binnen de kaders valt.
Meer informatie te vinden op:
https://www.asfaltnu.nl/asfaltsoorten/circulair-asfalt
https://www.aspari.nl