Het uiteindelijke doel van het onderhoud is niet alleen het wegdek vernieuwen, maar ook om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren. “Het fietspad wordt deels verlegd. Aan de westzijde van de N389 komt er een fietspad voor fietsverkeer in beide richtingen. Fietsers hoeven op deze manier minder vaak over te steken en dit komt de fietsveiligheid ten goede”, aldus Janus. "Ook wordt een nieuwe brug over de rivier de Mark aangelegd voor de hoofdrijbaan. De oude brug gaan we hergebruiken. Hier maken we de nieuwe fietsbrug over de Mark van.”
Meerdere vliegen in één klap
Volgens Janus is het hergebruik van de brug een primeur binnen de provincie. “Dit is de eerste keer dat we hoogwaardig hergebruik op deze manier toepassen en bovendien slaan we meerdere vliegen in één klap. We besparen kosten op nieuwe materialen en CO2 uitstoot. Doordat er geen zware voertuigen overheen rijden gaat de brug bovendien langer mee.” Tijdens een analyse is ook gekeken naar life cycle costing (LCC). Dit is een maatstaf om de kosten van een investering in kaart te brengen. LCC houdt rekening met de kosten van begin tot eind. “Tijdens de analyse kwamen we erachter dat we de brug wel konden renoveren in de huidige vorm, maar dan hebben we over dertig jaar weer een probleem: vervangen van de brug en dat is veel geld. De stalen constructie in de huidige vorm, roest op plaatsen waar je op dit moment niet bij kunt komen. Na renovatie is dit probleem opgelost, waardoor deze als fietsbrug langer meegaat."
De oude brug op de N389 die hergebruikt wordt als fietsbrug (Bron: Provincie Noord-Brabant)
Het wegdek over de oude brug op de N389 (Bron: Provincie Noord-Brabant)
(Bron: Provincie Noord-Brabant)
Een brug gaat veel langer mee als we het afwaarderen. Janus: “Met afwaarderen verminderen we de maximale belastbaarheid van de brug. De oude brug over de mark hergebruiken we voor fietsers, zodat er minder gewicht overheen kan. Zo kunnen we de brug langer gebruiken. Ook passen we de brug zodanig aan dat we onderdelen kunnen onderhouden, waar we nu niet bij kunnen.”
Het is overigens de bedoeling dat er ruimte wordt gemaakt voor een nieuwbouwbrug. Janus: “We verschuiven de oude brug. Zo ontstaat er ruimte voor een nieuwe brug voor autoverkeer en deze nieuwe brug gaat qua ontwerp beter voldoen aan de huidige eisen. Tijdens de werkzaamheden gebruiken we de oude brug nog als bypass voor het verkeer. We verminderen hierdoor de hinder voor weggebruikers. Ook is er minder CO2-uitstoot doordat er geen grote omleidingsroute nodig is.”
Goed voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid
Een ander voordeel van de brug is de verkeersveiligheid. Janus: “Momenteel ligt het fietspad aan twee zijden van de weg. We leggen een dubbelzijdig fietspad aan één zijde. Dit zorgt ervoor dat fietsers niet meer hoeven over te steken.” Ook wordt een voetpad aangelegd langs de N389 met een trap langs de brug. “Vissers kunnen hier ook gebruik van maken”, vertelt Janus. Verder worden ook flora- en faunavoorzieningen aangelegd. “We passen de groeninrichting aan langs de N389. Zo planten we op aantal plekken een haag en vervangen we zieke bomen. Daarnaast gaan we de bermen zo inrichten dat er verschillende planten en grassen groeien, wat beter is voor de biodiversiteit."
Out-of-the-box denken
Het project van de N389 zit momenteel in de aanbestedingsfase en in 2026 hoopt de provincie te starten met de werkzaamheden. “De provincie is zes keer uitgeroepen tot meest duurzame publieke aanbesteder en dat is natuurlijk niet voor niets. Met dit soort projecten laten we zien dat structurele duurzame inkoop impact maakt. We hopen anderen te inspireren om hetzelfde te doen”, aldus Janus. “Als ik een tip mag meegeven aan andere publieke aanbesteders, dan is het dit: blijf out-of-the-box denken en wandel buiten de gebaande paden. Onderzoek of je kan behouden wat je hebt, voor je iets nieuws gaat bouwen.”
Meer weten over de N389? Lees meer over het project op de website van Provincie Noord-Brabant.