Slimme oplossingen voor duurzaam en emissieloos onderhoud aan de N270

Een elektrische rupsgraafmachine in actie
23-05-2024
114 keer bekeken

Om de veiligheid op de N270 tussen Deurne en de Limburgse grens te verbeteren, werken we samen met Strukton aan wegonderhoud. Bijzonder is het gebruik van volledig elektrische machines en asfalt van hergebruikt materiaal. Jos Korsten, projectmanager vanuit de provincie, geeft meer details.

Om de veiligheid op de N270 tussen Deurne en de Limburgse grens te verbeteren, werken we samen met aannemer Strukton aan wegonderhoud. Hoewel de werkzaamheden op het eerste gezicht standaard lijken, is het bijzonder dat veel machines volledig elektrisch zijn. Bovendien wordt het asfalt op de weg gemaakt van hergebruikt materiaal. Jos Korsten die vanuit de provincie betrokken is als projectmanager vertelt meer over het project.

Elektrische machines en intern salderen

Het werk aan de N270 tussen Deurne en de Limburgse grens lag stil vanwege stikstofproblemen, maar door het gebruik van uitstootvrije machines en intern salderen kon het project toch doorgaan: “Toen we geconfronteerd werden met de stikstofproblematiek, was de keuze duidelijk: of het project stilleggen, of zoeken naar manieren om verder te gaan. Aangezien de N270 één van de gevaarlijkste wegen van Brabant is en de werkzaamheden al begonnen waren, was het project uitstellen geen optie. Uiteindelijk moesten we behoorlijk wat extra budget vrijmaken om de werkzaamheden voort te kunnen zetten.”, vertelt projectmanager Korsten. “Intern hebben we eerst met Strukton besproken of het haalbaar was, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid en betaalbaarheid van elektrische machines en laadfaciliteiten.”

Wat naast het elektrisch materieel enorm heeft geholpen om de stikstofnorm te halen, is intern te salderen. Korsten vertelt: ”Terwijl de vergunningverlening door de nieuwe stikstofregels stil kwam te liggen, konden we gelukkig nog wel gebruikmaken van intern salderen. Voor de aanleg van parallelwegen was een strook grasland over een lengte van 5 km aan beide zijden van de weg aangekocht. Daarmee werd grasland uit productie genomen voor het project en wordt hier geen stikstof meer uitgestoten. Deze verminderde stikstofuitstoot is vervolgens gebruikt om de uitstoot van het project zelf te compenseren.”

Accu’s om bij te laden

Wanneer je nu over de N270 rijdt, zie je diverse elektrische machines langs de weg staan en daarnaast wordt er ook een asfalteermachine op waterstof ingezet. Een van de grootste uitdagingen was het materieel te voorzien van stroom. Niels Kuiltjes, technisch manager vanuit aannemer Strukton, legt uit hoe ze de uitdagingen van het werken met elektrisch materieel hebben aangepakt: "Via netbeheerder Enexis konden we de benodigde stroomaansluiting regelen maar, dat was nog best een klus." Kuiltjes vervolgt: "In de huidige omstandigheden met de belasting op het stroomnet is het gewoon heel moeilijk om een zware aansluiting te krijgen." Om dit probleem te omzeilen, overwoog het team om naast de standaard accu’s extra accupacks in te zetten, maar dat bleek te kostbaar. "Accu's zijn aanzienlijk duurder dan een vaste laadvoorziening," benadrukt Kuiltjes. "Het was veel schakelen met de netbeheerder, maar uiteindelijk is het gelukt.”

Het materieel wordt opgeladen.

De volgende uitdaging was om de machines de hele dag aan het werk te krijgen. “In eerste instantie gaf de fabrikant aan dat deze elektrische machines slechts 6 uur per dag zouden kunnen werken. Daarom hebben we samen met Portabolt accu’s ingericht die bijvoorbeeld tijdens de pauzes en lunch de machines snel kunnen bijladen, waardoor ze de hele dag kunnen werken. ’s Nachts worden ze vervolgens weer volledig opgeladen.”, geeft Kuiltjes aan.

Lessen voor de toekomst

Korstens benadrukt ook het belang van kennisdeling: "We hebben veel geleerd van dit project en proberen deze lessen mee te nemen naar volgende projecten. Zo organiseren we regelmatig overleggen tussen technisch managers en andere collega’s, waarbij we opgedane kennis bespreken en oplossingen bedenken. Het delen van kennis is erg waardevol gebleken, vooral toen we te maken hadden met meerdere projecten die stil kwamen te liggen vanwege vergelijkbare problemen. We hebben veel van elkaar geleerd en tips uitgewisseld, wat heeft bijgedragen aan het succesvol hervatten van bijna alle stilgevallen projecten."

Slim hergebruik van materialen

Naast het elektrisch materieel bestaat het asfalt dat we toepassen bij de herinrichting uit hergebruikt materiaal. Niet alleen de onderste lagen, maar ook in de asfaltdeklaag, de zichtbare bovenste laag van het wegdek waar we overheen rijden. Er wordt maar liefst 65 tot 70% oud materiaal gerecycled in plaats van dat hiervoor nieuwe grondstoffen worden gewonnen. Voor het wegvak binnen de kom van Deurne is ook de hele bestaande fundering van de weg hergebruikt. Zo hoeven we geen nieuwe materialen meer aan te voeren. In overleg met de gemeente Deurne is ook een deel van de verlichtingsmasten opnieuw gebruikt. Benieuwd hoe dit precies in zijn werk gaat? Bekijk de onderstaande video.

Afbeeldingen

Overzicht van de werkzaamheden aan de N270

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen