‘Inkopers moeten soft skills hebben’

08-04-2022
81 keer bekeken

Blijf op de hoogte van de actuele ontwikkelingen.

 

“Soft skills zijn voor inkopers zo cruciaal als de wielen onder een auto. Zonder die skills komt een professional die innovaties wil inkopen niet vooruit. Soft skills zijn onderliggend: je hebt ze nodig om de hard skills te kunnen uitvoeren.”

Dat zegt onderzoeker Klaas Stek van de Universiteit Twente in zijn proefschrift over innovatiegerichte inkoop.

Vaardigheden

Stek onderzocht welke vaardigheden tot succes leiden als het gaat om innovatiegerichte inkoop. Voor zijn onderzoek heeft Stek met duizenden inkoopprofessionals in binnen- en buitenland contact gehad. Daarvan hebben ongeveer 600 respondenten mee aan een kwantitatief onderzoek naar inkoopvaardigheden. Een derde daarvan werkte in de publieke sector.

Inkoopdoelstellingen

 “Ik onderzocht hoe ruim aspecten van kennis, vaardigheden en attitude van invloed zijn op inkoopdoelstellingen zoals kostenverlaging, kwaliteitsverbetering en innovatie”, vertelt Stek in een interview op de site van Pianoo, het expertisecentrum aanbesteden. Vervolgens is Stek gaan onderzoeken welk effect heeft het op de inkoopdoelstellingen als je bepaalde skills niet hebt. “Dan blijken soft skills zoals zelfkennis en creativiteit echt randvoorwaardelijk te zijn.”

Lees het complete interview met Klaas Stek: https://www.pianoo.nl/nl/onderzoek-naar-inkoopvaardigheden-voor-innovatiegerichte-inkoop-zijn-soft-skills-randvoorwaardelijk Hier vind je ook de link naar het proefschrift.

 

 

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.